Een fietshelm is bedoeld om een fietser die betrokken is bij een ongeval, te beschermen tegen hoofd- en hersenletsel. Met de komst van de E-bike wordt er steeds vaker stevig doorgefietst. Dankzij de ondersteuning bij het trappen leg je zonder problemen lange afstanden af. En de e-bike brengt je ook nog een stuk sneller van A naar B. En een ongeluk zit soms in een klein hoekje. Dan is het wel zo prettig als jij een helm draagt. Een helm beschermt je namelijk tegen hoofd- en hersenletsel bij een val of botsing.

In Nederland dragen de meeste toer- en sportfietsers een helm; in het gewone verkeer bijna niemand. In landen met een fietshelmverplichting ligt het draagpercentage (uiteraard) veel hoger, maar ook in landen zonder helmverplichting dragen fietsers meestal vaker een helm dan in Nederland. Een fietshelm voorkomt geen ongevallen, maar bij een val of ongeval beschermt een helm het hoofd via de energie-absorberende schuimlaag die in de helm zit. De gladde buitenkant zorgt er dan weer voor dat de helm weinig weerstand heeft met de ondergrond en kan glijden. Zo kan de helm nekletsel voorkomen. De bandjes onder je kin zorgen ervoor dat de helm op zijn plek blijft.

Wist je dat…

  • het dragen van een fietshelm de kans op ernstig letsel bij een botsing of val met 60% vermindert?
  • fietsers met helm maar liefst 70% minder kans hebben op dodelijk hoofd- of hersenletsel dan fietsers die geen helm dragen?
  • als iedereen een fietshelm draagt er naar schatting 85 verkeersdoden en 2500-2600 ernstige verkeersgewonden minder zijn per jaar?
  • naar schatting er op jaarbasis 45-50 verkeersdoden en 900 ernstige verkeersgewonden minder zijn wanneer 70-plussers een fietshelm dragen?

Gelukkig zien we steeds meer mensen met een fietshelm op en wordt het dragen van bescherming tijdens het fietsen op een e-bike, net als de skihelm tijdens het skiën, de normaalste zaak van de wereld.

Wilt u meer informatie over de aanschaf van een een fietshelm of e-bike? Bezoek dan onze winkel!

Bron: Veilig Verkeer Nederland