Waar eerst het toiletpapier de deur uitvloog, zijn het nu de fietsen waar een ware run op is ontstaan. Dankzij de versoepelde coronamaatregelen kiest men massaal voor de fiets als vervoersmiddel. Basil (producent en ontwerper van fietsaccessoires): “De fietsbranche weet op dit moment niet wat haar overkomt. Een vergelijking met de ‘run op toiletpapier’ ligt dan ook voor de hand. We zien aan alle kanten dat fiets gerelateerde producten de winkels uitvliegen, dat is een welkome opsteker voor de branche”.

Zo staan er lange wachtrijen bij winkels en werken retailers dag en nacht door om fietsen af te monteren. Bij een filiaal van XXL in Duitsland zijn er op één dag meer dan 800 fietsen verkocht. Ook de bijhorende accessoires zoals tassen en manden, vinden gretig aftrek.

Fietsvakanties

De oorzaak voor deze grote vraag is divers. Mensen zien fietsen als een gezonde en recreatieve bezigheid; even ontspannen en samen gezellig erop uit. Omdat een zomervakantie in het buitenland erg onzeker is, wordt de fiets mede aangeschaft voor de vakantie in eigen land. Bijhorende fietsaccessoires profiteren mee van deze hausse. Want je wilt misschien nu juist nog wel meer spullen voor onderweg meenemen, nu nog steeds in veel landen de Horeca gesloten is. Tassen als bijvoorbeeld de Basil Discovery serie, passen perfect in dat plaatje: compact en licht van gewicht, en met functionele details zoals elastische zijbakken en een karabijnhaak voor je drinkfles.

Lees het hele artikel op de website van Basil